fredag 7 maj 2010

Praktik, fortsättning.

Jag har precis avslutat femte veckan och är mitt inne i reklamvärldens härliga smet. Jag har varit med och brainstormat kampanjer i Carlsberggruppen för Carlsberg, Falcon, Kilkenny, Pripps Blå, Pepsi och Ramlösa.
Jag har varit delaktig i skisserna (som görs för hand med färgläggning i PS, väldigt populärt hos kunderna) och vi har skickat iväg dem till Carlsberg Sverige AB i Stockholm. Jag har varit med på telefonkonferensen med Robert (Trade Marketing Manager på CSAB) och suttit med i flera möten därtill.

I Carlsberggruppen på Trigger är vi 7 personer. Två AD, en AD-ass, en copy, en CD/AD, en produktionsledare och en projektledare + jag (som går som AD-ass the practicant). En jättehärlig grupp som har välkomnat mig från första början, välkomnar mina idéer samt ger mig uppdrag.

Jag har mitt egna skrivbord med två MAC-skärmar mitt i smeten, mellan Johan Stag (AD-ass och handledare) och Niklas Hultman (AD). Jag kan fråga dem vad jag vill och när jag vill, även om jag inte behöver fråga så mycket om det tekniska i programmen (faktiskt), utan mest hur känslan skall bli i t.ex ett uppdrag som Falconfoldern.

Under de första två veckorna satt vi mest i brainstormingsmöten för att komma på höstkampjanerna till Carlsbergs varumärken. Jag kom in i en period då säljperiod 4 precis var avslutat och vi väntade in SP5.
Det var inte så mycket originalarjobb just då, utan jag hoppade in och hjälpte andra grupper vid sidan av, som att t.ex lära mig powerpointpresentationer... och göra presentationer för Triggers kunder samt korra kataloger för Volvo Finans och göra smågrejer för Tena Lady inför Vårruset.

Efter första veckan kom även två praktikanter från KY-Akamdemiens Reklam och marknadsföring in på Trigger för att spendera sin praktik på byrån. Copyn Frida, AD:n Anders och jag (originalaren) skulle snart bli ett järngäng som drömmer om att skapa en egen grupp med kunder i framtiden. Varför inte på Trigger? :-)

Anders är ofta med i Carlsberggruppen och får sitta med originalarjobb liknande mina. Han är en idéare in i själen och kan inte programmen så bra, men han frågar mig om hjälp vilket är kul. Dock tycker jag att han borde få koncentrera sig ännu mer på idéandet som han vill, då jag skulle få göra ännu fler originalarjobb. Men jag lär mig himla mycket på att tänka idéer även jag, vilket är en bra kombination för mig.

Efter att Robert från Carlsberg Sverige godkände de flesta av våra kampanjidéer satte vi igång med lite mer avancerade skisser, d.v.s i Adobeprogrammen. Jag medelade min grupp att jag gärna vill göra Falconfoldern som kommer ut i alla butiker i höst och påpekade att "jag är faktiskt väldigt duktig på att göra foldrar". Gruppen småskrattade och skrev upp mitt namn på ansvarig för foldern. Jag fick även uppdraget tilldelat att göra Carlsbergs intärna julfolder som går ut till butiker samt skyltar för Apotekarnas julmust och pallsvep för olika ölsorter.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Wow, snart tar hon över hela Trigger. Det hör jag det ;)

Jen sa...

gud vad roligt det låter! och du verkar göra succé:)